Zapraszamy Państwa do udziału w bezpłatnym szkoleniu on-line przeznaczonym dla nauczycieli, pedagogów i psychologów pracujących w grudziądzkich szkołach i placówkach oświatowych. Szkolenie składa się z czterech niezależnych modułów: można wziąć udział w więcej niż jednym module szkolenia, w zależności od indywidualnego zainteresowania. Szkolenie odbędzie się przy wykorzystaniu komunikatora Zoom. Na zakończenie każdego z modułów przewidziano test składający się z 5 pytań, mający na celu sprawdzenie skuteczności przekazu treści szkolenia.

Liczebność grup szkoleniowych jest ograniczona – o zakwalifikowaniu zadecyduje kolejność zgłoszeń. Osobom, które się zakwalifikują, zostanie przesłany link umożliwiający udział w szkoleniu.

Moduły szkoleniowe

Prowadzący Temat Metodyka zajęć
Ireneusz Siudem Podstawy współczesnej profilaktyki uzależnień. Potrzeby dzieci i młodzieży a rodzaj używanej substancji psychoaktywnej wykład; prezentacja; warsztat – dyskusja, praca w grupach
Magdalena Rowicka Diagnoza e-uzależnień w szkole. Czynniki chroniące i czynniki ryzyka
Katarzyna Okulicz-Kozaryn Wybór programu rekomendowanego do realizacji w mojej klasie/szkole. Co robić, gdy żaden program mi nie pasuje?
Zygmunt Medowski Dialog motywujący w profilaktyce uzależnień

Terminarz realizacji

Prowadzący data od do od do
Ireneusz Siudem 14 XII 2023 09:00 14:45
Magdalena Rowicka 15 XII 2023 13:00 18:45
Katarzyna Okulicz-Kozaryn 18 XII 2023 09:00 14:45
Zygmunt Medowski 19 XII 2023 13:00 18:45

Szczegółowa tematyka modułów

Podstawy współczesnej profilaktyki uzależnień. Potrzeby dzieci i młodzieży a rodzaj używanej substancji psychoaktywnej

Prowadzący: dr Ireneusz Siudem Uczestnicy: 12–15 osób Kiedy: 14 grudnia 2023, w godz. 09:00–14:45 pobierz prezentację (PDF)
czas temat metoda minuty
09:00-11:15 1. Pojęcie i definicje profilaktyki uzależnień. wykład 10
2. Cele oraz oczekiwane efekty profilaktyki uzależnień. wykład 15
3. Zastosowanie koncepcji czynników chroniących i czynników ryzyka oraz koncepcji „resilience” wraz z modelami równoważenia, redukowania ryzyka i uodparniania na ryzyko. wykład 15
4. Rodzaje profilaktyki. wykład 10
5. Beneficjenci profilaktyki uzależnień. wykład 10
6. Konstruowanie programów profilaktycznych w oparciu o koncepcje naukowe. Standardy ich realizacji ze szczególnym uwzględnieniem aspektów etycznych. wykład 15
7. Wiodące i uzupełniające strategie profilaktyczne. wykład 15
8. Zalecane i szkodliwe formy oddziaływań profilaktycznych. wykład 15
9. Ewaluacja oddziaływań profilaktycznych. wykład 15
10. Rola systemu rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego w podnoszeniu jakości oddziaływań profilaktycznych. wykład 15
11:15-11:45 Przerwa przerwa 30
11:45-14:45 11. Psychologiczna charakterystyka użytkowników poszczególnych kategorii substancji psychoaktywnych. warsztat 45
12. Analiza potrzeb i problemów uczniów na podstawie rodzaju zażywanej substancji psychoaktywnej oraz sposobu jej używania. warsztat 45
13. Opracowanie oddziaływań profilaktyki używania substancji psychoaktywnych adekwatnych do potrzeb i problemów uczniów. warsztat 45
14. Test wiedzy i omówienie. Arkusz oceny zajęć test 45
czas ogółem 5 h 45′

Diagnoza e-uzależnień w szkole. Czynniki chroniące i czynniki ryzyka

Prowadząca: dr Magdalena Rowicka Uczestnicy: 12–15 osób Czas: 15 grudnia 2023, w godz. 13:00–18:45 pobierz prezentację (PDF)
czas temat metoda minuty
09:00-11:20 1., 2. Czym są e-uzależnienia? Formalna i nieformalna klasyfikacja warsztat 15
wykład 30
3. Czym się charakteryzują e-uzależnienia? Po czym je rozpoznać? warsztat 20
4. Diagnoza kryterialna e-uzależnień wykład 30
5. Identyfikacja symptomów o różnym nasileniu warsztat 45
11:20-11:50 Przerwa przerwa 30
11:50-14:45 6.  Czynniki chroniące i czynniki ryzyka w e-uzależnieniach warsztat 20
7. Czynniki chroniące i czynniki ryzyka w e-uzależnieniach – podobieństwa i różnice w porównaniu do uzależnień od substancji wykład 45
8. Od modelu e-uzależnień do profilaktyki wykład 15
9. Profilaktyka e-uzależnień – omówienie materiałów warsztat 40
10. Podsumowanie warsztat 10
11. Test wiedzy i omówienie, Arkusz oceny zajęć test 45
czas ogółem 5 h 45′

Wybór programu rekomendowanego do realizacji w mojej klasie/szkole. Co robić, gdy żaden program mi nie pasuje?

Prowadząca: dr Katarzyna Okulicz-Kozaryn Uczestnicy: 12–15 osób Czas: 18 grudnia 2023, w godz. 09:00–14:45 pobierz prezentację (PDF)
czas temat metoda minuty
09:00-11:20 1. Omówienie planu zajęć i przedstawienie się uczestników (szkoła, klasa, rola zawodowa) plan zajęć 30
2. Potrzeby moich uczniów w zakresie profilaktyki (praca w grupach wyłonionych ze względu na wiek uczniów/poziom klasy; określenie problemów, czynników ryzyka i chroniących) warsztat 30
3. System rekomendacji – zalety i wady wykład 30
4. Przegląd programów rekomendowanych dla danej grupy wiekowej i/lub danego problemu warsztat 30
5. Osoba realizatora programu wykład 20
11:20-11:50 Przerwa przerwa 30
11:50-14:45 6. Co jeśli nie program rekomendowany? Inne formy działań profilaktycznych w szkole o naukowo potwierdzonej skuteczności wykład 45
7. Opracowanie własnego programu profilaktycznego wg EDPQS* wykład 45
8. Ćwiczenie w opracowywaniu założeń, celów, metod realizacji i wskaźników ewaluacyjnych warsztat 30
9. Podsumowanie warsztat 10
10. Test wiedzy i omówienie, Arkusz oceny zajęć test 45
czas ogółem 5 h 45′
* Europejskie Standardy Jakości w Profilaktyce Uzależnień od Narkotyków

Dialog motywujący w profilaktyce uzależnień

Prowadząca: Zygmunt Medowski Uczestnicy: 12–15 osób Czas: 19 grudnia 2023, w godz. 13:00–18:45 pobierz prezentację (PDF)
czas temat metoda minuty
09:00-11:15 1. Pojęcie i definicje dialogu motywującego wykład 20
2. Duch i zasady DM wykład 25
3. Cztery procesy oraz transteoretyczny model zmiany wykład 30
4. Bariery w komunikacji Thomasa Gordona wykład 15
5. Pytania otwierające wykład 10
6. Odzwierciedlenia i podsumowania jako narzędzia ukierunkowywania wykład 15
7. Dowartościowania jako podstawowa umiejętność w budowaniu zaangażowania wykład 10
8. Modelowe zastosowanie DM w program profilaktycznych – program Fred Goes Net wykład 10
11:15-11:45 Przerwa przerwa 30
11:45-14:45 11. Znaczenie stylu komunikacji w pracy z uczniem i klasą warsztat 45
12. Praktyczne ćwiczenia w stosowaniu mikronarzędzi dialogu motywującego warsztat 45
13. Modelowanie rozmowy z uczniem wspierającej konstruktywne zmiany w jego funkcjonowaniu warsztat 45
14. Test wiedzy i omówienie. Arkusz oceny zajęć test 45
czas ogółem 5 h 45′