Zapraszamy Państwa do udziału w bezpłatnym szkoleniu on-line przeznaczonym dla nauczycieli, pedagogów i psychologów pracujących w grudziądzkich szkołach i placówkach oświatowych. Szkolenie składa się z czterech niezależnych modułów: można wziąć udział w więcej niż jednym module szkolenia, w zależności od indywidualnego zainteresowania. Szkolenie odbędzie się przy wykorzystaniu komunikatora Zoom. Na zakończenie każdego z modułów przewidziano test składający się z 5 pytań, mający na celu sprawdzenie skuteczności przekazu treści szkolenia.
Liczebność grup szkoleniowych jest ograniczona – o zakwalifikowaniu zadecyduje kolejność zgłoszeń. Osobom, które się zakwalifikują, zostanie przesłany link umożliwiający udział w szkoleniu.
Moduły szkoleniowe
Prowadzący | Temat | Metodyka zajęć |
---|---|---|
Ireneusz Siudem | Podstawy współczesnej profilaktyki uzależnień. Potrzeby dzieci i młodzieży a rodzaj używanej substancji psychoaktywnej | wykład; prezentacja; warsztat – dyskusja, praca w grupach |
Magdalena Rowicka | Diagnoza e-uzależnień w szkole. Czynniki chroniące i czynniki ryzyka | |
Katarzyna Okulicz-Kozaryn | Wybór programu rekomendowanego do realizacji w mojej klasie/szkole. Co robić, gdy żaden program mi nie pasuje? | |
Zygmunt Medowski | Dialog motywujący w profilaktyce uzależnień |
Terminarz realizacji
Prowadzący | data | od | do | od | do |
---|---|---|---|---|---|
Ireneusz Siudem | 14 XII 2023 | 09:00 | 14:45 | ||
Magdalena Rowicka | 15 XII 2023 | 13:00 | 18:45 | ||
Katarzyna Okulicz-Kozaryn | 18 XII 2023 | 09:00 | 14:45 | ||
Zygmunt Medowski | 19 XII 2023 | 13:00 | 18:45 |
Szczegółowa tematyka modułów
Podstawy współczesnej profilaktyki uzależnień. Potrzeby dzieci i młodzieży a rodzaj używanej substancji psychoaktywnej
Prowadzący: dr Ireneusz Siudem Uczestnicy: 12–15 osób Kiedy: 14 grudnia 2023, w godz. 09:00–14:45 pobierz prezentację (PDF)czas | temat | metoda | minuty |
---|---|---|---|
09:00-11:15 | 1. Pojęcie i definicje profilaktyki uzależnień. | wykład | 10 |
2. Cele oraz oczekiwane efekty profilaktyki uzależnień. | wykład | 15 | |
3. Zastosowanie koncepcji czynników chroniących i czynników ryzyka oraz koncepcji „resilience” wraz z modelami równoważenia, redukowania ryzyka i uodparniania na ryzyko. | wykład | 15 | |
4. Rodzaje profilaktyki. | wykład | 10 | |
5. Beneficjenci profilaktyki uzależnień. | wykład | 10 | |
6. Konstruowanie programów profilaktycznych w oparciu o koncepcje naukowe. Standardy ich realizacji ze szczególnym uwzględnieniem aspektów etycznych. | wykład | 15 | |
7. Wiodące i uzupełniające strategie profilaktyczne. | wykład | 15 | |
8. Zalecane i szkodliwe formy oddziaływań profilaktycznych. | wykład | 15 | |
9. Ewaluacja oddziaływań profilaktycznych. | wykład | 15 | |
10. Rola systemu rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego w podnoszeniu jakości oddziaływań profilaktycznych. | wykład | 15 | |
11:15-11:45 | Przerwa | przerwa | 30 |
11:45-14:45 | 11. Psychologiczna charakterystyka użytkowników poszczególnych kategorii substancji psychoaktywnych. | warsztat | 45 |
12. Analiza potrzeb i problemów uczniów na podstawie rodzaju zażywanej substancji psychoaktywnej oraz sposobu jej używania. | warsztat | 45 | |
13. Opracowanie oddziaływań profilaktyki używania substancji psychoaktywnych adekwatnych do potrzeb i problemów uczniów. | warsztat | 45 | |
14. Test wiedzy i omówienie. Arkusz oceny zajęć | test | 45 | |
czas ogółem | 5 h 45′ |
Diagnoza e-uzależnień w szkole. Czynniki chroniące i czynniki ryzyka
Prowadząca: dr Magdalena Rowicka Uczestnicy: 12–15 osób Czas: 15 grudnia 2023, w godz. 13:00–18:45 pobierz prezentację (PDF)czas | temat | metoda | minuty |
---|---|---|---|
09:00-11:20 | 1., 2. Czym są e-uzależnienia? Formalna i nieformalna klasyfikacja | warsztat | 15 |
wykład | 30 | ||
3. Czym się charakteryzują e-uzależnienia? Po czym je rozpoznać? | warsztat | 20 | |
4. Diagnoza kryterialna e-uzależnień | wykład | 30 | |
5. Identyfikacja symptomów o różnym nasileniu | warsztat | 45 | |
11:20-11:50 | Przerwa | przerwa | 30 |
11:50-14:45 | 6. Czynniki chroniące i czynniki ryzyka w e-uzależnieniach | warsztat | 20 |
7. Czynniki chroniące i czynniki ryzyka w e-uzależnieniach – podobieństwa i różnice w porównaniu do uzależnień od substancji | wykład | 45 | |
8. Od modelu e-uzależnień do profilaktyki | wykład | 15 | |
9. Profilaktyka e-uzależnień – omówienie materiałów | warsztat | 40 | |
10. Podsumowanie | warsztat | 10 | |
11. Test wiedzy i omówienie, Arkusz oceny zajęć | test | 45 | |
czas ogółem | 5 h 45′ |
Wybór programu rekomendowanego do realizacji w mojej klasie/szkole. Co robić, gdy żaden program mi nie pasuje?
Prowadząca: dr Katarzyna Okulicz-Kozaryn Uczestnicy: 12–15 osób Czas: 18 grudnia 2023, w godz. 09:00–14:45 pobierz prezentację (PDF)czas | temat | metoda | minuty |
---|---|---|---|
09:00-11:20 | 1. Omówienie planu zajęć i przedstawienie się uczestników (szkoła, klasa, rola zawodowa) | plan zajęć | 30 |
2. Potrzeby moich uczniów w zakresie profilaktyki (praca w grupach wyłonionych ze względu na wiek uczniów/poziom klasy; określenie problemów, czynników ryzyka i chroniących) | warsztat | 30 | |
3. System rekomendacji – zalety i wady | wykład | 30 | |
4. Przegląd programów rekomendowanych dla danej grupy wiekowej i/lub danego problemu | warsztat | 30 | |
5. Osoba realizatora programu | wykład | 20 | |
11:20-11:50 | Przerwa | przerwa | 30 |
11:50-14:45 | 6. Co jeśli nie program rekomendowany? Inne formy działań profilaktycznych w szkole o naukowo potwierdzonej skuteczności | wykład | 45 |
7. Opracowanie własnego programu profilaktycznego wg EDPQS* | wykład | 45 | |
8. Ćwiczenie w opracowywaniu założeń, celów, metod realizacji i wskaźników ewaluacyjnych | warsztat | 30 | |
9. Podsumowanie | warsztat | 10 | |
10. Test wiedzy i omówienie, Arkusz oceny zajęć | test | 45 | |
czas ogółem | 5 h 45′ |
Dialog motywujący w profilaktyce uzależnień
Prowadząca: Zygmunt Medowski Uczestnicy: 12–15 osób Czas: 19 grudnia 2023, w godz. 13:00–18:45 pobierz prezentację (PDF)czas | temat | metoda | minuty |
---|---|---|---|
09:00-11:15 | 1. Pojęcie i definicje dialogu motywującego | wykład | 20 |
2. Duch i zasady DM | wykład | 25 | |
3. Cztery procesy oraz transteoretyczny model zmiany | wykład | 30 | |
4. Bariery w komunikacji Thomasa Gordona | wykład | 15 | |
5. Pytania otwierające | wykład | 10 | |
6. Odzwierciedlenia i podsumowania jako narzędzia ukierunkowywania | wykład | 15 | |
7. Dowartościowania jako podstawowa umiejętność w budowaniu zaangażowania | wykład | 10 | |
8. Modelowe zastosowanie DM w program profilaktycznych – program Fred Goes Net | wykład | 10 | |
11:15-11:45 | Przerwa | przerwa | 30 |
11:45-14:45 | 11. Znaczenie stylu komunikacji w pracy z uczniem i klasą | warsztat | 45 |
12. Praktyczne ćwiczenia w stosowaniu mikronarzędzi dialogu motywującego | warsztat | 45 | |
13. Modelowanie rozmowy z uczniem wspierającej konstruktywne zmiany w jego funkcjonowaniu | warsztat | 45 | |
14. Test wiedzy i omówienie. Arkusz oceny zajęć | test | 45 | |
czas ogółem | 5 h 45′ |