Informacja o programie
Standardy promocji zdrowia…
W roku 2022 Fundacja Praesterno opracowała – na zlecenie Ministerstwa Edukacji i Nauki – Standardy promocji zdrowia, profilaktyki zachowań ryzykownych, profilaktyki zaburzeń psychicznych oraz współpracy ze środowiskiem lokalnym dla szkół i innych placówek oświatowych.
Celem ich opracowania było podniesienie jakości działań z zakresu promocji zdrowia, profilaktyki zachowań ryzykownych i profilaktyki zaburzeń psychicznych w placówkach systemu oświaty oraz zwiększenie kompetencji dzieci, uczennic i uczniów, wychowanek i wychowanków, ich rodziców lub osób sprawujących opiekę, kadry pedagogicznej i niepedagogicznej w zakresie aktywnego prowadzenia prozdrowotnego stylu życia.
Adresatami standardów są przedszkola, szkoły podstawowe i ponadpodstawowe dla dzieci i młodzieży, inne placówki systemu oświaty m.in. młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, poradnie psychologiczno-pedagogiczne.
Adresatami końcowymi standardów są dzieci, uczniowie i uczennice oraz ich rodzice i osoby sprawujące opiekę, dyrektorzy i dyrektorki placówek systemu edukacji oraz wszystkie osoby zatrudnione w tych placówkach zarówno kadra pedagogiczna, jak i niepedagogiczna.
Standardy opracowali; Anna Borkowska, Hanna Nałęcz, Katarzyna Okulicz-Kozaryn, Marta Witkowska i Tomasz Kowalewicz. W procesie wypracowywania standardów aktywny udział brali nauczyciele i pedagodzy z Grudziądza i Włocławka.
Uwaga!
Prezentowany materiał jest autorskim opracowaniem Fundacji i w żadnym stopniu nie ma charakteru oficjalnego dokumentu Ministerstwa Edukacji i Nauki, jednak w naszej ocenie może służyć jako materiał pomocniczy w pracy jednostek oświatowych.
Pobierz Standardy promocji zdrowia…
Standardy są dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC BY 4.0).
Profilaktyka uzależnień w szkole w aspekcie prawnym
Głównym celem teoretycznym niniejszego artykułu jest analiza sposobu ujęcia profilaktyki uzależnień w szkole w obowiązującym prawie. Z kolei celem praktycznym jest wykorzystanie tej wiedzy przez szkołę, która opracowuje szkolny program wychowawczo-profilaktyczny. Badanie przeprowadzono metodą jakościowej analizy treści (content analysis) dokumentów urzędowych. Przeprowadzone badania pozwoliły ustalić, iż unormowania prawne dotyczące szkolnej profilaktyki są zbyt rozproszone w różnych aktach prawnych, definicje legalne pojęć profilaktycznych pojawiają się dopiero w aktach wykonawczych. Ponadto ustalono, że najważniejsze wartości wpisane w akty prawne dotyczące profilaktyki uzależnień to zdrowie oraz dobro i rozwój ucznia. Artykuł może być przydatny szkołom w usystematyzowaniu zadań profilaktycznych w odniesieniu do różnych aktów prawnych.
Pobierz artykuł
Artykuł jest dostępny na stronie kwartalnika Humanities and Cultural Studies.
Podręcznik dla realizatorów programu IMPACT
Program IMPACT jest adresowany do młodzieży w wieku 13–16 lat oraz do nauczycieli pracujących z tą grupą.
Program obejmuje oddziaływania o charakterze interdyscyplinarnym, których celem jest:
- Rozwijanie i wzmacnianie kompetencji indywidualnych oraz społecznych mogących ograniczać zachowania agresywne, tj. stymulowanie empatii, inteligencji emocjonalnej, ćwiczenie przyjmowania perspektywy innych, refleksyjnego trybu przetwarzania informacji, zwiększenie kompetencji w zakresie efektywnej komunikacji.
- Redukcja czynników ryzyka cyberwiktymizacji, cybersprawstwa oraz zachowań świadków wzmacniających agresję elektroniczną, modyfikacja zachowań niepożądanych w kierunku intensyfikacji konstruktywnych, twórczych działań w Sieci.
- Zwiększenie bezpieczeństwa funkcjonowania młodzieży w sieci, budowanie świadomości na temat własnej prywatności i ochrony prywatnych treści oraz edukacja o odpowiedzialności za działania w sieci.